We vermaken ons top in Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jan Lieke Hakvoort Noteboom - WaarBenJij.nu We vermaken ons top in Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jan Lieke Hakvoort Noteboom - WaarBenJij.nu

We vermaken ons top in Shanghai!

Blijf op de hoogte en volg Jan Lieke

19 December 2014 | China, Sjanghai

Lieve vrienden, familie, kennissen en andere mensen die we niet kennen maar het gewoon leuk vinden om te lezen,

Het is alweer enige tijd geleden dat we een verhaaltje hebben geplaatst hoe het ons hier vergaat. Daar kan ik dan ook heel kort in zijn: goed! We hebben het erg naar onze zin en vermaken ons goed :)

Tegenwoordig word ik veelal aangesproken als teacher Lieke, wie had gedacht dat mijn ALO diploma ooit nog eens van pas zou komen. Ik geef op 4 (inmiddels 3) scholen les waarbij ik best ver moet reizen om er te komen. Maandag (en afgelopen maanden ook vrijdag) ben ik 2 uur onderweg voor een enkele reis. Dan te bedenken dat als ik in Groningen 15 minuten moest fietsen ik het al ver vond. De perspectieven qua tijd zijn hier toch wel wat anders, en als je ergens binnen een uur kan komen dan is het “dichtbij”.

De Engelse les vind ik niet heel leuk om te geven,mede doordat de kinderen er niet heel veel van leren. Dit kan je de kinderen echter niet kwalijk nemen, ze zijn super jong en na één keer in de week 45 min/ 1 uur Engelse les onthouden ze niet heel veel. Voor afgelopen tijd was het een prima bezigheid om wat extra geld te verdienen en daarnaast met mijn scriptie bezig te kunnen.

Scriptie… Tja, wat zal ik daar eens over zeggen… Het is en blijft altijd een vervelend werk. Inmiddels zit er gelukkig wel wat vordering in en staan er al aardig wat woorden op papier. Afgelopen maandag, 15 december, had ik deadline voor mijn draft versie, en zoals gewoonlijk in mijn studententijd was er een dag voor de deadline grote paniek en veel stress. Toch maar maandag ziek gemeld van werk om er nog een hele dag mee bezig te kunnen. Uiteindelijk er nog aardig wat bij kunnen schrijven en precies vandaag over 3 weken heb ik mijn deadline. Voor diegene die het leuk vinden, ik onderzoek de invloed van culturele verschillen tussen Nederland en China op de relatie ontwikkeling van franchisenemer en franchisegever waarbij de franchisegever Nederlands is en de franchisenemer gevestigd zit in China.

Dus als alles goed gaat ben ik begin januari afgestudeerd en gaat dan mijn echte burgerleven beginnen. Per januari begin ik ook met een nieuwe baan waar ik ontzettend veel zin in heb! Ik ga werken als director of swimming department bij Shanghai Sports United. Momenteel is de zwemtak nog niet heel groot en één van mijn taken is dan ook om het te gaan laten groeien. Daarnaast ga ik zwemles geven en ben ik verantwoordelijk voor visie/missie uitschrijven en de marketing en acquisitie van nieuwe bedrijven/scholen/kinderen. Een erg uitdagende kans waar ik veel verantwoordelijkheid krijg.

Ook hebben we afgelopen maand gezellig bezoekers gehad :D 23 november kwamen Mieke en Rick aan voor een relaxte vakantie. Een aantal dagen Shanghai bezocht en een aantal dagen zijn ze naar Beijing geweest. Één van de avonden zijn we op stap geweest, wat legendarisch was! Zoals gewoonlijk was de drank voor de internationals weer gratis. Wij kwamen als één van de eersten aan in de club en konden decadent zitten aan de tafel met de gratis drank. Een tijd lekker champagne gedronken en wat vodka. Op tafel stonden ook gratis shotjes tequila, dus ik vond het wel een leuk idee om deze uit te delen. Het meisje die achter ons stond (op dat moment had ik niet gezien dat zij een hele hoek hadden met lint afgezet en security) was de gelukkige en kreeg een shotje :). Het duurde nog geen 5 minuten of toen kregen wij van hun een fles champagne terug. De fles op de grond gezet, we dachten dat anders alle internationals dachten dat het één van de “gratis flessen” was en hem op zouden drinken. Daar gingen een paar seconden overheen en toen was er grote paniek! Security scheen met zaklampen op ons en de chaos was aan. Bleek dat ze dachten dat wij de fles hadden gestolen… Dit werd allemaal recht gezet en de fles werd geopend. Vervolgens had de ober die bij onze tafel stond even op een servetje de prijs van de fles gezet: 1380 RMB! (€ 165). De rest van de avond met die rijke chinezen nog wat flessen champagne (van hun :P) soldaat gemaakt en een onwijs mooie avond gehad!

Wat betreft mijn studie (Jan) gaat ook alles z'n gangetje. Inmiddels heb ik een paar opdrachten ingeleverd en mooie cijfers behaald. Het einde van de eerste periode is nu in zicht en dat betekent weer blokken voor de komende tentamens. Omdat Wim volgende week komt, ben ik nu al hard aan het voorbereiden zodat we tijdens zijn bezoek alleen maar leuke dingen kunnen doen. Er staan leuke dingen op de planning en we hebben erg veel zin om 'onze' stad aan Wim te laten zien.

Wat betreft de bureaucratie heb ik weer interessante ervaringen opgedaan. Tijdens de inschrijving van de studie is alle Nederlandse studenten een beurs door Fudan aangeboden van omgerekend €1.300,-. Deze beurs is uiteraard zeer welkom en kunnen we allemaal goed gebruiken. Midden oktober is ons verteld dat alleen onze vliegtickets vergoed zouden worden omdat de financiële afdeling de beurs anders niet kan uitbetalen. Na een lange tijd en veel gedoe is toch alles goedgekomen en vandaag hebben we de beurs eindelijk opgehaald :).

Een ander mooi puntje is de officiële inschrijving. Tijdens de inschrijvingsdag heb ik 7 formulieren met persoonlijke gegevens moeten invullen ter registratie. Afgelopen maandag, na bijna vier maanden tijd (!), kregen wij het bericht dat de inschrijving niet helemaal goed is gegaan. Wat blijkt, we hadden het formulier met balpen ingevuld en dit mocht uiteraard niet. Vandaag dus weer twee keer een onnozel formulier kunnen invullen met een fineliner, en hopelijk is het nu eindelijk geregeld.

Voor de komende tijd staan er weer allemaal leuke dingen op de planning! Zo ga ik (Lieke) morgen met twee Nederlandse meisjes naar een acrobatiek/circus show en komt Wim maandag aan. Met Wim gaan we goed zijn verjaardag vieren, en daarnaast lekker met zijn allen genieten van kerst en O&N :) :)

Allemaal hele fijne feestdagen gewenst!!!

Liefs en een dikke kus

Jan en Lieke

  • 19 December 2014 - 11:22

    Titia En Jan/MAKILI:

    Lieve Jan en Lieke,
    Ik ben erg blij dat jullie er zo onwijs van genieten met zijn twee, de komende weken wordt vast erg gezellig met Wim en met kerst en o&n in het verschiet. Lieke heel veel plezier met je nieuwe baan en we komen jullie snel bezoeken in maart 2015 om zelf mee te maken hoe het daar is.

    Hele fijne feestdagen en de allerbeste wensen voor 2015
    XXXX

  • 19 December 2014 - 12:20

    Maaike Foppen:

    Hoi Lieke en Jan,
    Ik lees al jullie verslagen, wat fijn dat jullie je zo goed vermaken in China!!
    Hoop voor jullie beiden dat alles goed blijft gaan met de studie en Lieke dat je uiteraard in januari kunt afstuderen :)
    Wel grappig, ik doe sinds een tijdje ook vrijwilligerswerk als taalmaatje, waarbij ik veel Nederlands praat met een Chinees meisje uit Shanghai ;) Dus zij heeft precies de andere kant, voor haar is alles in Nederland anders.

    Fijne feestdagen en nog een goede tijd in China gewenst!!

    Groetjes,

    Maaike (Recrateam)

  • 19 December 2014 - 12:33

    Janny:

    Heerlijk verhaal weer. Ik geniet er geweldig van en Wim ook.
    Dikke knuff voor jullie en geniet van de visite en de Feestdagen.
    Ik steek een "gillende keukenmeid" aan voor jullie met O&N
    Liefs <3 <3 <3

  • 19 December 2014 - 20:10

    Wendy En Rein:

    Hoi Jan en Lieke , we vinden het hardstikke mooi jullie verhalen te lezen (het mogen er wel meer zijn)
    Het is daar toch een heel andere wereld dan bij ons he'? Lieke , hopelijk gaat alles goed met je scriptie.
    Moet je daar voor ook nog naar NL terug komen? En Jan , die bureaucratie daar daar word je soms wel er moe van denk ik. Maar ook wel lachwekkend als je het zo leest.

    We hopen dat jullie nog een hele fijne tijd hebben daar met familie en vrienden en we blijven jullie volgen!
    Prettige kerstdagen en alvast een heel gelukkig nieuwjaar ( of hebben jullie dat al gehad? het zijn toch rare jongens die chinezen);

    Groeten uut Almelooo Wendy en Rein

  • 20 December 2014 - 09:23

    Jan Lieke Hakvoort Noteboom:

    Wat fijn dat jullie het allemaal leuk vinden om de verhalen te lezen!

    Maaike, wat een toeval dat jij een meisje coacht uit Shanghai. Wie weet kan je een keer met haar mee als ze een keer terug gaat :D

    Dat is leuk Janny! Wij gaan hier het vuurwerkspektakel aan de bund bewonderen (de skyline van Shanghai). Zijn onwijs benieuwd want schijnt heel erg gaaf te zijn!

    Rein en Wendy, haha het is best moeilijk om het bij te houden met elke keer een verhaal posten. We hebben een beetje de richtlijn om er één keer per maand wat op te zetten, gaan dit ook echt proberen aan te houden en wie weet plaatsen we er wat meer.
    Het is hier echt onwijs anders ja! Was ook ontzettend wennen aan het begin (en nu nog met sommige dingen). Voor mijn scriptie verdediging hoef ik niet terug te komen, dat kan ik via skype doen. Waarschijnlijk kan ik mijn diploma uitreiking uitstellen naar augustus, zodat ik hem alsnog officieel in het academie gebouw krijg :D De democratie is inderdaad erg vermoeiend en de dingen die jan elke keer op de uni moet regelen is hij wel echt een keer klaar mee.
    Wij vieren hier nieuwjaar op 31 december met alle internationale mensen die in Shanghai wonen. Voor de Chinezen is het 19 februari pas nieuwjaar ;)

    liefs xxx

  • 22 December 2014 - 12:23

    Emmy:

    Lieve Lieke en Jan,

    Super om te horen dat het zo goed gaat daar en heel leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. Kan me helemaal voorstellen hoe dat is gegaan met die fles champagne, haha! En mooi dat internationals daar met open armen worden ontvangen ;)
    En Lieks gefeliciteerd met je nieuwe baan, klinkt erg tof!!We missen je wel hier :(
    Ik wens jullie alvast fijne kerstdagen en een avontuurlijk en mooi 2015!

    Liefs Emmy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Jan Lieke

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 7567

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 01 Augustus 2015

Shanghai

25 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: