Appartement, contract, registratie: Check! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jan Lieke Hakvoort Noteboom - WaarBenJij.nu Appartement, contract, registratie: Check! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jan Lieke Hakvoort Noteboom - WaarBenJij.nu

Appartement, contract, registratie: Check!

Blijf op de hoogte en volg Jan Lieke

10 September 2014 | China, Sjanghai

Ni hao,

Inmiddels zitten we alweer anderhalve week in Shanghai en afgelopen week is er veel gebeurd!

Zondag 31 augustus hebben wij het contract getekend voor ons appartement en maandag zijn we er al direct ingetrokken. Zelfs in China zit een ikea dus daar zijn we direct heen geweest om het één en ander te kopen om ons huisje te decoreren. Op de foto’s kunnen jullie zien hoe ons appartement eruit ziet. Het adres is: No. 901, Block 12, Linping road 333, Hongkou district, Shanghai, China.

De eerste week had ik ook direct wat sollicitatie gesprekken gepland. Nadat de eerste erg positief was heb ik de rest afgezegd en woensdag 3 september heb ik een proefles Engels op een kindergarten gegeven. Donderdag heb ik het contract getekend bij een soort van uitzendbureau en vrijdag zou ik op deze kindergarten beginnen. Helaas heeft de school afgebeld (3 uur nadat ik het contract had getekend) maar zo schijnt dat blijkbaar te gaan in China… Je kan een baan, contract en alles hebben, zodra ze een goedkoper iemand vinden sta je weer op straat.
Toen vrijdag op een andere school lesgegeven wat erg leuk was, maar helaas te ver reizen (vanaf ons huis 2 uur voor een enkele reis).

Het bureau waar ik een contract heb getekend begint maandag met mijn werkvisum aanvragen, dus we hopen dat het goed komt! Hier wordt namelijk een richtlijn gehanteerd waarin ze alleen werkvisums afgeven aan mensen van het geboortejaar 1989 of eerder. We houden goede moed en wie weet heb ik geluk en krijg ik toch een visum voor een jaar.

Daarnaast hebben we de afgelopen dagen kunnen ervaren hoe bureaucratisch het land is. Alle documenten dienen hier in veelvoud te worden ingeleverd en alles krijgt een stempel. Ja, Chinezen zijn gek op stempels. Een mooi voorbeeld is de registratie van mij, Jan, op de universiteit. s’ochtends om 10 uur beginnen met formulieren invullen en de dag eindigen tegen een uur of 5. Tijdens de registratie ben ik meerdere malen van het kastje naar de muur gestuurd. In totaal ben ik de campus vijf keer afgestruind opzoek naar de juiste locatie. Eenmaal gevonden kon ik tig formulieren invullen met persoonlijke gegevens (welke allemaal een mooie stempel kregen). Daarna weer terug naar de andere kant van de campus om daar een verzekering af te sluiten en nog wat formulieren te ondertekenen.

Ook de medische keuring van vandaag was uitermate interessant. Eerst weer een formulier ingevuld, daarna een kopie van mijn paspoort gemaakt met daarbij vier pasfoto’s. Hierna kon ik naar een andere kamer waar een meisje al mijn documenten controleerde. Ik werd doorgestuurd naar de volgende, ook deze dame bekeek aandachtig al mijn documenten en moest daarnaast nog een foto van mijn maken (ze hadden nog niet genoeg). Weer door naar de volgende, een man dit keer die ook al mijn gegevens moest controleren om zeker te weten dat alles juist is. Hierna kon ik door naar een volgende persoon die ook alle formulieren moest controleren en moest stempelen. Hierna kon ik weer door naar de volgende, dit keer een zuster die een bloed test moest afnemen. Hierna werd een longfoto gemaakt, mijn ogen werden getest, bloeddruk werd opgemeten, een hartfilmpje werd gemaakt en ten slotte werd er een echo van mijn buik gemaakt om tot de conclusie te komen dat ik toch echt niet zwanger ben. Na de medische keuring weer naar de andere kant van de campus gerend om daar weer vier formulieren in te vullen en daarbij nog eens acht pasfoto’s te overhandigen. Het was een lange dag, maar ik ben dan nu toch echt officieel geregistreerd bij Fudan University! Het is nu tijd voor een welverdiend biertje.

Zaijian

  • 10 September 2014 - 15:44

    Sanne:

    Super leuk om te lezen en wat foto's te zien Liek! En goed om te horen dat je nog niet zwanger bent :) Geniet er van!!

  • 10 September 2014 - 19:10

    Wilma Hakvoort:

    Hey Kinderen,

    Leuk dit te lezen. Wat een bureaucratie zeg. Een soort van ultieme test voor jullie. Maar zie tijdens het skypen nog steeds een lachend en gelukkig stel. Mooi zo! Gewoon doorgaan! Dikke kus jullie moedertje♡♥♡

  • 10 September 2014 - 19:17

    Alie Hakvoort Mulder:

    Opa en ik hebben je verslag gelezen Lieke en wij in nederland maar zeuren over al die formulieren die wij moeten invullen Nu weten wij waarom zij daar alemaal werk hebben hopelijk vind je zelf ook gauw een leuke job Geef Jan ook een knuffel van ons Hou je taai En de kop d r veur zeggen wij hier in Drenthe Lieve groet van Opa en Oma

  • 24 September 2014 - 09:25

    Tini:

    HUIS! :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Jan Lieke

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 7562

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 01 Augustus 2015

Shanghai

25 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: